Sunday 4 January 2015

Cara Mengawal Penyakit Psoriasis Supaya Tak Malu Tergaru-Garu Depan Orang

Bagi yang menghidap penyakit psoriasis jenis plaque simptom yang dialami kebiasannya kagatalan dan kulit berkuping warna putih. pesakit akan selalu menggaru dan mengopek-ngopek kuping pada kulit sehingga menjadi satu habit tak kira di mana walaupun di hadapan ramai orang.

Lazimnya, psoriasis sering berlaku di kawasan-kawasan seperti siku, lutut,  celahan lipatan, kepala yang sering dianggap kelemumur tetapi sebenarnya adalah psoriasis.Selepas menggaru dan mengopek kuping, kuping akan tumbuh semula dan ia berlaku berulang kali sehingga kuping semakin menebal, semakin banyak dan merebak di kawasan tubuh yang lain.





Apa yang boleh dilakukan untuk mengawal simptom psoriasis?




Elakkan Kulit kering

Banyak faktor punca yang menyebabkan kulit menjadi kering dan manjadikan psoriasis susah untuk dikawal. Antara perkara yang perlu diambil perhatian ialah:
1. Elakkan kulit terdedah dengan cuaca sejuk atau aircond yang kuat.
2. Elak menggunakan hair dryer dan mandi air panas.
3. Gunakan sabun mandi yang dapat mengekalkan kelembapan kulit, seperti sabun yang oil base.
4. Minum banyak air putih.


Pemakanan

Diet pemakanan pun ada peranan juga dalam mengawal psoriasis. Siapa yang ada buat pemerhatian pada pemakanan dia boleh tahu, makanan apa yang menaikkan psoriasis. National Psoriasis Foundation ada menyenaraikan makanan seperti  soya, kekacang, coklat, dan buah berrie adalah makanan yang membantu psoriasis. Daging merah, ayam dan seafood ada baiknya elakkan. Rata-rata customer psoriasis saya cakap, makan daging dan ayam, psoriasis jadi naik. 



Sabun dan wangian

Semua orang sukakan bau yang wangi tetapi ada juga sabun dan wangian yang menyebabkan psoriasis semakin menjadi-jadi. Mungkin sabun dan wangian yang tertulis kulit sensitif pada label lebih baik untuk mereka yang ada psoriasis. 


Tab Mandi

Air panas memang tak elok untuk orang yang ada psoriasis sebab air panas akan mengeringkan kulit, tapi berendam dalam air suam dalam tab mandi yang dicampurkan dengan garam, minyak zaitun, susu dan minyak mineral mampu mengurangkan kegatalan dan melembapkan kulit.






Makanan Tambahan

1) Asid lemak Omega-3  telah menunjukkan pengurangan radang terhadap pesakit psoriasis. Omega-3 asid lemak juga  mempunyai kesan positif kepada sistem imun badan.

Terdapat tiga jenis Omega-3 asid lemak:


Alfa-linolenik asid

Asid eicosapentaenoic (EPA)
Asid docosahexaenoic (DHA)

Asid Alfa-linolenik  didapati dalam beberapa minyak sayuran, kacang, biji, dan makanan soya. EPA dan DHA dijumpai dalam ikan berlemak dan minyak algae. Minyak ikan juga boleh didapati dalam bentuk kapsul sebagai makanan tambahan. Sesetengah individu yang mengalami psoriasis didapati kekurangan asid lemak  omega-3 dan asid lemak omega-6 , yang cenderung untuk meningkatkan keradangan.

2) GLA Complex mengandungi minyak borage dari biji bunga matahari, vitamin e dan blackcurrant menjadikan kandungan GLA yang tinggi dalam tiap kapsul dan kaya dengan omega 6 yang yang membantu pembinaan prostaglandin yang menghasilkan hormon yang stabil.  GLA ini memang secara saintifiknya telah terbukti dapat membantu memperbaiki masalah eczema, psoriasis dan chronic inflammation.  GLA turut membantu melegakan keradangan dan kegatalan pada kulit yang merupakan simptom-simptom biasa pesakit psoriasis.

3) Vitamin E  yg mengandungi selenium dan minyak biji anggur adalah satu vitamin yang sgt bernilai dan istimewa. kenapa??? Vitamin e shaklee antioksidan yang kuat bagi mencegah dan melawan radikal bebas yg merosakkan sel. 


4) Bcomplex  terlibat dalam penghasilan tenaga dan berguna untuk kemurungan dan stress. Ia adalah nutrien anti-tekanan. Memandangkan salah satu sebab psoriasis menjadi merebak adalah disebabkan oleh stress, maka bcomplex adalah salah satu kombinasi yang baik untuk mengawal psoriasis.


5) Vivix adalah minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol menjadikan Vivix begitu unik. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.
Vivix membantu pesakit psoriasis dengan cara merawat DNA yang telah rosak akibat radikal bebas dan membetulkan gen-gen yang rosak. Ini berdasarkan kepada salah satu punca psoriasis iaitu genetik


Memang bukan mudah untuk sembuh daripada psoriasis. Kalau ambil ubat atau krim-krim steroid pun psoriasis susah nak hilang. Hari ni sapu, esok hilang. Bila stop sapu, psoriasis naik balik. Kita jadi bergantung dengan ubat-ubat yang banyak side effect ni. Lama-lama masalah lain yang datang. Secara peribadi saya, lebih baik ambil suplimen semulajadi, walau pun kadang-kadang nampak kesan penyembuhan tu lambat sikit, tapi ia jauh lebih selamat malah banyak manfaat lain atas kesihatan kita. Lebih berbaloi-baloi. 


Ada yang kata, bila makan suplimen, psoriasis jadi lebih naik. Kenapa? Sebagai pengguna kita kena dapatkan konsultasi daripada penjual suplimen tu. Kenapa jadi macam ni.. kenapa jadi macam tu.. Kalau boleh mintak konsultasi secara berterusan.. Ambil suplimen dengan ilmu, bukan testimoni orang semata-mata.

Nak dapatkan konsultasi, tips dan perkongsian pengalaman saya menjalani kehidupan sebagai pesakit psoriasis?? whatsapp/sms je saya bila-bila masa di nombor 019-7775895


Bagi anda yang mahu mendapatkan suplimen Shaklee daripada saya bersama eksklusif konsultasi boleh contact saya  
✐ FanPage : zon vitamin
✉ Email: nurulazwani84@gmail.com
✆ Call/SMS/WhatsApp: 019-7775895
➲ COD Area: Kulim Hi-Tech Park, Kulim, Kedah & Kuala Lumpur
➲ Penghantaran seluruh Malaysia melalui Poslaju 
 =========================
Nurul Azwani
Shaklee Independent Distributor 
ID : 964034







No comments:

Post a Comment